2017. oktober 18.










Rallye Túra Egyesület 1.rész


Mészáros Ivánnal a Rallye Túra Egyesület elnökével beszélgettünk a múltról, a jelenről és a jövőről.

Először is! Hogy jutott eszedbe, hogy te rally túrát rendezzél.

Na most egy olyan dolgot mondok el neked, amit még nagyon kevés ember tud. Hajdanán II. osztályra, illetve szlalom versenyekre eljártam, mert még volt hivatalos MNASZ – nem tudom mennyire volt hivatalos – de volt még szlalom verseny. És itt Budapesten elindultam egy hivatalos szlalom versenyen. Nagyon megtetszett, utána elindultam egy-két túra versenyen, meghívásos versenyen, amiből utána a rally túra indult. És nagyon megtetszett maga a sport. Volt egy öreg és nagyon rossz trabantom, de imádtam vele versenyezni. Utána ezzel indultam II. osztályban, és két évadot versenyeztem. Az egyik évadban kategória 7. lettem, majd utána a Veszprém rallyn N-es Trabival 4. lettem, de ebből levontam azt a tanulságot, hogy belőlem világklasszis pilóta nem lesz, és nem csak az anyagi hiány miatt! De nem is ez volt a lényeg! Imádtam amit csináltam. Fölbátorodtam. Bementem egy olyan ember irodájába, aki akkoriban az MNASZ vezetésében valamilyen szinten részt vett. Mondtam neki, hogy én csinálgatok otthon egy-két túraversenyt, és szeretnék komolyabb versenyeket csinálni, mert ezek a túraversenyek, amiket még a Rally II előtt csináltam, már haldokoltak. Mert nem igazán voltak, elindulhattál szlalomversenyen, és hopp, rögtön II. osztály. De akkoriban már kezdtek az anyagi dolgok előtérbe helyeződni. Tehát anyagilag is, évről-évre egyre nehezebb volt. És hát mondtam a fent említett személynek, hogy én szeretnék egy köztes valamit csinálni, ami első sorban hétvégi autókázás, egy jó buli, és hát elvben, mint a szövetség prominens képviselője, segítsen nekem! Na most én onnan úgy el lettem hajtva! Közölték velem, hogy ehhez szükség van pénzre, ismeretségre. És különben is? Mit akarok én az alföldön!?! Ott nem is lehet versenyt rendezni. Ugye nekem semmilyen ősöm, a családfámban nem, csak a nagypapám volt lóhajtó.

Zsoké?

Nem zsoké. Imádta a lóversenyeket. Tehát ő volt az egyetlen a családban, aki mobilsportot valaha is szeretett. Tehát nem volt ismeretségem, hát pénzem meg aztán bőven nem volt! Kimentem, és ennek az épületnek a közelében volt egy zöld rész. Leültem egy padra, és olyan szinten elszontyolodtam. Bejövök ide, hogy megváltom a világot, és közlik velem, hogy nincs ismeretséged, nincs pénzed, menj a csudába. Ezt udvariasan csinálta, és ezért a mai napig tisztelem az urat, de elmondta a magyar valóságot. És én akkor annyira összetörtem -persze akkor is vonattal voltam, összeszedtem a kis pénzem- hogy minden meglegyen- azt, hogy hogy kerültem ki az állomásra, a mai napig nem tudom. Egy pár nap ki is maradt. Tehát én teljesen kész voltam. Elkezdtem szlalom versenyeket rendezni, Rally II, és ugye ekkor már az ember úgy érzi, hogy ért a sporthoz, mert ugye a kezdők a legbátrabbak egy bizonyos idő után, és engem ez nagyon fejbe vágott. Pár nap után magamhoz tértem és azt mondtam, hogy ha fene fenét eszik is! Csináltam a szlalom versenyt, következő évben egy kisebb versenyt, tehát találtam egy kis speciál szakaszt, rátaláltam a debreceni Kozma Laci barátomra, akivel sajnos megszakadt a kapcsolat, és a jászberényi Lendvai Zoltán barátomra, akivel szintén sajnos már megszakadt a kapcsolat. És rájöttem, hogy ők is hasonló sprint versenyeket rendezgetnek. És egyszer leültünk, megbeszéltük azt, hogy egyeztessük a verseny naptárat, és csináljunk egy sorozatot. Bele is mentek. De lehet hogy ezt a Kozma Laci vagy a Lendvai Zoli ajánlotta fel. Már nem is tudom, olyan régen volt. És így elkezdődött egy kis verseny sorozat. És hol máshol, mint az alföldön, természetesen. És akkor jöttek a jelentkezők. A versenyzők közül voltak olyanok, akik azt mondták, hogy „ilyet én is tudnék csinálni. Mi kell ehhez? Segítsetek.”. A lendület vitt és egyszer csak azt vettem észre, hogy egyre több helyszínen van sprint verseny, egyre több helyszínünk van, és elértünk egy olyan szintet, amikor döntenünk kellet, két irányból. Az egyik irány az volt, hogy a szponzorok felé, a világ felé vigyük el, a másik meg az volt, amit én szerettem volna: hogy nem kell ide szponzor! Azok bele szólnak, hogy mit kell csinálni. Csinálgassuk szépen nyugodtan. Előbb-utóbb lesz ebből pénz is, és engem a pénz addig érdekel, amíg meg tudok valamit valósítani. Ezek után ez a kapcsolat sajnos elkezdett fulladozni, és kénytelen voltam kiépíteni magam körül egy olyan csapatot, akikkel tényleg, komolyan együtt tudtam dolgozni. De akik abban egyetértettek, hogy ebből ne akarjunk szponzori meg egyéb dolgokat csinálni.

A történetet meg akarom rövidíteni, mert erről két ejszakát is tudnék beszélni.

Közben volt egy versenyünk, Palástyán, Szeged alatt, egy kedves barátom rendezte. És ő a mi versenyzői liga elnökünkkel, tehát Rácz Péter alias Vigyori, hozott Pestről egy borzalmas bort, aminek semmi köze nem volt a borhoz, és mielőtt megtettük volna, mert mi azzal ünnepeltünk, kitaláltuk, hogy tíz éven belül létrehozunk egy professzionális rally túra bajnokságot, akkor még nem volt rally túra, amelyben biztosítjuk azt, hogy a versenyzők maradhassanak hobbi ill. amatőr szinten. Az egésznek az a lényege, hogy a vannak a versenyzők, akik fizetnek licence díjat, ami ugye bejön egy helyre, jelen pillanatban a rally túra egyesülethez. Illetve a versenyző a rendezőnek fizet még pénzt. Na most, ha a rendező rentábilisan meg akarja a versenyét rendezni, logikus, hogy évről évre nagyobb nevezési díjat szeretne kérni. Főleg ha megvan a tömeg bázisa és stabil bajnokságról beszélünk. Namost én kitaláltam azt (és ezzel nem a spanyol viaszt találtam fel), abból a pénzből, amit hozzám beadnak, mondok egy példát: veszek egy lapozó órát. Akkor a rendezőnek azt nem kell megcsináltatnia, bérelnie, és ezek után nekem azt mondja, hogy: "Te Iván! Nekem szükségem van versenyzőként 10 forint bevételre ahhoz, hogy ezt a versenyt megcsináljam. És akkor tudom nyereségesen vagy legalábbis null szaldósan megcsinálni". És akkor azt mondom neki, hogy: - "mond már el nekem, milyen költségekkel jár a te versenyed? -Hát például lapozó óráért ötven fillért kell fizetnem. Na! –Mit szolnál hozzá, ha én vinném neked, és ötven fillérrel kevesebb lenne a te költségvetésed." Következő: "–Stopper óra. –Jó! Szűkös lesz, de viszek neked stopper órát." És akkor így faragjuk a költségvetést. Így a versenyzőnek megpróbálunk egy olyan emberi szórakozást biztosítani neki, persze első számú szempont a biztonság, ami egy jó szórakozás, egy jó hobbi. Amikor én hajdanán elmentem szlalom versenyekre meg RII-ben versenyezni, jókat beszélgettünk, szórakoztunk. Persze egyebeket is csináltunk, de azt most had ne mondjam. És ebből a pénzből, legalább is egy részéből fejlesztem magát a rally túrát. Például veszek egy faxot, hogy nekem faxon is tudjanak különböző dokumentációkat küldeni, és emiatt ne késsen ki valamiből. A másik pedig: a rendezők és a saját költségvetésemhez mérten, igyekszem olyan technikai eszközöket vásárolni, amivel a rendezők költségvetését tudom csökkenteni. Ez a mai napra olyan szintre fejlődött, hogy a tavalyi évés költségvetésből erre fordítható összeg eléri az 1-1,5 milliót. Most hoztam délután rádiót. Most tárgyaltam egy másik kollegával, akinek egy másik eszközt szereztem be. Jövőre rengeteg újításunk lesz, ami részben a biztonságot, részben a jó rendezés feltételeit szolgálja. Hála égnek, mostanra elérte azt a szintet, hogy a rally túra nem veszteséges, és a nyereségből bátran tudok fejleszteni. Már nincs az mint régen, hogy alkudozni kellett egy stopper órára, vagy használtan megvenni, hanem megtehetem azt, hogy amit ebbe az évbe és tavaly is megtettem, hogy leültem a rendezőkkel, és megkérdeztem őket, hogy itt van 10 forint. Ebből mit vennétek? Mi az ami nektek komoly segítség. Erre ők azt mondták, hogy vegyél nekem egy tábla csokit, mert ezzel sokat segíthetsz. Erre én betelefonáltam a csoki gyárba és megrendeltem a tábla csokit. Már csak arra vár, hogy elhozzam, és el is hozom az első pilisi versenyünk előtt.

Rövid távon ez nem jó, mert ha belegondolsz a saját zsebedből veszed ki a pénzt, holott nyugodtan bele is tehetnéd. De nekem van egy olyan meglátásom, hogy amit hajdanán mi a Vigyorival és többiekkel kitaláltunk azt sikerül is megcsinálni és megtudom valósítani, akkor lehet hogy ezt mások nem fogják mondani. De én magamban érezhetem úgy, hogy valamit tettem és egy olyan dolgot tettem, amivel én jól érzem magamat. Én egy Körös parti kölyök vagyok, és engem nem csak az anyagi, hanem elsősorban az erkölcsi értékek igen csak futtatnak. Azt én azt meg tudom valósítani, hogy egy olyan profi lebonyolítás legyen egy versenyen, ami minden igaz már kész is lesz pár héten belül. Profi rajt gép, korai rajt ellenőrzővel. Évek óta nyomtatós Seiko órákkal mérünk, ipari infra kapukkal, aminek pár ezred a pontossága. A rádiós pontjaink 1-1,5 kilóméterenként vannak, ami ha jól tudom az FIA ajánlásba bőven beleférnek. A kiértékelő rendszerünket nagyon sokszor szidták, de könyörgöm! Csak a formája más, mint az MNASZ-é! Ugyan úgy rajta vannak a gyorsasági idők, ugyan úgy az éves kiértékelésünk megvan és jó.

Időnként akadoznak a dolgok, és én nagyon jól tudom mennyi hiba van még, de ezek mind olyan hibák, amit szépen lassan ki lehet küszöbölni. Elnézést, hogy így keverem a dolgokat, de az elmúlt 12 évben annyi minden történt. Ezt rendesen úgy lehetne elmesélni, hogy egy jó birka pörkölt mellé leülve egy napig beszélnénk róla.

Körül belül ebből alakult ki, és most ott állok, hogy jövőre, ha egy verseny lebonyolítását és egy bajnokság szervezését nézzük, az én , és ami a legfontosabb, mások véleménye szerint sok mindenben már elértük a rally I. osztályt. Amit én a barátaimmal megfogadtam, profi sport ,de azoknak a hobbiversenyzőknek csináljuk akik ezt hobbiból csinálják, ezek a hobbyversenyzők sem azok a hobbi versenyzők. Ha bele gondolsz, amikor elkezdtem, akkor egy tanítói fizetésből, ami az egyik szakmám, meg lehet csinálni azt, hogy az ember akár egy rally II.-be is benevezzen. Nem a licenc díj, vagy a nevezési díj miatt. Nézzük meg mennyibe kerül egy tank benzin. Ezzel nem fogok tudni mit csinálni valószínűleg, de ha így pörög az agyam és a jó isten megáld 1-2 szikrával megsegít, még erre is kitalálok valamit. Bár ha én ezt megtudnám oldani, akkor azt hiszem Einstein elbújhatna mellettem. :o) Sajnos ez elmúlt tíz évben rájöttem, hogy nem vagyok én olyan okos, mint ahogy én ezt tíz éve gondoltam.

A mai napra elég komoly szintre jutottatok, hogy már az MNASZ felöl is próbálkoznak felétek. Ezzel mi lesz?

Hát ez nagyon jó kérdés!

Ez valamilyen szinten elismerése is annak amit csinálsz, hogy be akarnak ebbe venni?!

Ez igaz! De azt ne felejtsd el, hogy az is valamilyen szintű elismerés, hogy néha tiltottak. Kérdem én, hogy egy ilyen simagöröngyösi, érjük utol a port c. verseny, félre értés ne essék, amire időnként nagyon vágyom, nem tiltanak, akkor a rally túrát miért? És ha egyszer megtehetem, biztosan el fogok járni ilyen versenyekre, mert az akkori dolgokat, azok adják ki leginkább. Nincs ott rádiós pont, rajtgép meg célgép, de kit érdekel. Van egy pálya, amin lehet nyomni, haverok vagyunk, előző este oda megyünk.

Szóval az MNASZ-nél tartottunk.

Igen! Jó cég ez az MNASZ. Ezt lehet több féleképpen is érteni. Az elmúlt 6-8 évben én már voltam tiltott, regisztrált, hivatalos utánpótlás sport is. Ettől a pillanattól kezdve, ahogy szokták mondani én már mindent megjártam. Egyedüli egy szakmai ok volt, és ami szerintem egyetlen igazi komoly szakmai ok, ami miatt visszautasítottak.
Ez azt jelentette, hogy vannak ugye a rally túra autói. És két lehetőségem van: az egyik az, hogy bevezetem a homologizációt. Akkor elméletileg a gépkönyveztetésnek nincs akadálya. Elméletileg! És attól a pillanattól kezdve csak meg kell állapodni bizonyos sport szakmai, sport diplomáciai kérdésekben, és elméletileg működhet a dolog. Egyrészt nagyon kicsesznék magammal, és tönkre tenném 10 év munkáját, mert abba a pillanatba, hogy bevezettem a homologizációt, ez már nem hobbi, nem utánpótlás. Gondoljatok bele! Aki ért egy kicsit is az autósporthoz, az tudja, hogy ez így is van. Szükség van a homologizációra. Ez tény. Ez szakmailag vitathatatlan tény, mert a felelősség, a biztonság és az emberi élet kérdése mindenek fölött áll. Itt van egy 22 csapdája. Hogy engedünk valamit a biztonságból, és ezzel teret engedünk és utat engedünk, olyan kezdő versenyzőknek, akik lehet hogy életükben soha nem tudnák, vagy nem akarnák megismerni a rally sportot. Ezzel igaz, hogy kockázatot vállalunk.

A másik kérdés, hogy ki vállal vele kockázatot. Tehát egy elég bonyolult per lenne belőle. És ez már szakmai kérdés is. Ehhez a részéhez én már igazából nem nagyon értek. De egy dologhoz értek. Valahol el kell kezdeni minden sportágat. Egy teniszező, aki szeretne megismerkedni a tenisszel, az nem tud megvenni egy professzionális ütőt, vagy könyökvédőt, hogy maradjunk a biztonságnál. Aki elkezd kerékpárral valamilyen sportot, BMX-el, az nem fogja rögtön megvenni a legújabb VB szabványú sisakot, legprofibb térdvédőt, gerincvédőt, de beszélhetnénk itt a motorról is. Mert nem ismeri az adott dolgot. Lehet, hogy nincs is egyenlőre annyi pénze, hogy ezt kifizesse. Tehát ez a lehető legnagyobb 22es csapda az egészben. A kérdés az, hogy az utánpótlásba kell-e homologizáció. Kellenek-e az ilyen komoly biztonsági berendezések. Az egyik válasz az, hogy kell, mert az emberélet, mint az imént mondtam, a legfontosabb, főleg egy hobbi sportban! Nem éri meg egyetlen hobbi sport sem azt, hogy az ember az életével fizessen, nem beszélve arról, hogy ha otthon várja a gyerek, család, stb. Tehát ez az egyik válaszom.
A másik válaszom, amiért mondtam, hogy 22 csapdája, hogy nézzünk körbe az országban! Nagyon sok verseny van. Rengeteg. Ezt te nagyon jól tudod. Rengeteg itt verseny, ott verseny, sokszor beazonosíthatatlan kis versenyek vannak.

Mi a helyzet az új rally bizottsággal?

Tehát az MNASZ-el a legutóbbi megbeszélésünk, kb. egy hete lehetett. És az új rally bizottság több variációs lehetőséget vázolt föl. Azt közölték, hogy a legrosszabb esetben sem lesz tiltott verseny sorozat a rally túra. Pár napja telefonon beszéltem a bizottság vezetőjével. Azt mondta, hogy most már a legrosszabb lehetőség is javult, hiszen tudomásom szerint a február közepén tartandó intéző bizottsági ülésen fogják eldönteni azt, hogy az MNASZ kiírjon-e saját rally III. osztályt, emellett tiltsa vagy ne tiltsa ezt a rally túrát, vagy pedig a másik variáció, tudomásom szerint, a rally túra, mint ahogy az volt 4-5 éve, bizonyos megállapodás keretében a rally túra egyesület szervezhetné, a jelenlegi gárdával az utánpótlást. A 3. lehetőség pedig az , hogy talán egy próba évet kellene csinálni. Nem vagyok híve annak, hogy valamit elkapkodjunk. Ez szerintem nekik sem jó, de hát majd meglátjuk. Én leginkább azt szeretném, hogy ezt a 2003-as évadot felhasználhassuk arra, hogy valós szakmai tapasztalatokat gyűjthessünk, ezek alapján valós szakmai viták alakulhassanak, ki. Hangsúlyozom! Sportszakmai viták. Ezek alapján valójában ki tudjunk dolgozni egy olyan együttműködést, egy olyan együttműködési szerződést a Magyar Nemzet Autó Szövetség vagy annak rally bizottsága és a rally túra egyesület között, amely hosszú távon biztosítja azt, amire én régóta vágyom, hogy ne a sport politikával kelljen foglalkoznom, hanem azzal, hogy most a rajtgépet, amire most előzetes tervek vannak, egy laptoppal összekötjük. És behozzák a rajtgépet a laptopba, rögtön látszik, hogy mikor volt korai rajt, stb. A jegyző könyveket bevisszük, azt rögtön nekem kidobja. Szóval sportszakmai dolgokkal. Pl.: hogy még több rádióspont legyen. Van egy nagy probléma, amire nekem már van ötletem. Hogy ugye van az itiner végén egy lapocska, amin van egy vörös kereszt, már ha vörös, meg van egy oké! És hangsúlyozom, nem a nagy rallyról beszélek. Azt a nagy rallysok majd elmondják, hogy ott mi van. Na most ezt a lapot ha valaki kilengeti az út szélére, nem biztos, hogy a mögötte jövő 120-al látni fogja, hogy most mi van. Szóval erre van egy ötletem, ami teljes megoldást nem fog jelenteni, de szerintem nagyon elősegítheti a dolgokat.
Az adminisztráció, amiről beszéltem, hiányok miatt nem állítjuk meg a sort, hanem lesz külön időpont, akinek nincs hiánya, minden rendbe van vele, az megy haza, barátnőjéhez, kocsmába, a discóba, megy szórakozni, vagy éppen megy ki a speciál szakaszra, természetesen gyalog, megnézni melyik kanyar füve alatt van kő, ha ezt nem tette meg a pálya bejáráskor, tehát át adja magát a szórakozásnak. Akinek pedig volt hiánya, az nem reggel, a tumultusba fogja feltartani ez embereket, hanem a pálya bejárás után, akkor szépen bejön, nyugodtan, nem rohanva, „Na! Kollega itt egy hiánylista”, és akkor megnézzük. Aztán lehet menni pizzát enni. Tehát rengeteg ilyen ötletem van. És én nagyon vágyom rá, hogy csak ilyenekkel kelljen foglalkozni. Ne kelljen sport politikával foglalkozni, pl :Hogy most az MNASZ kiírja-e a rally III. osztályát”, hogy most milyen dolgokat kell tenni ahhoz, hogy mi nyerjünk. Tehát a csata. Én tíz évig csatáztam, tehát nekem nem fog gondot okozni, csak én nem szeretném ezt, szeretném elkerülni. Van Magyar Szabadidős Autós Szövetség, van Magyar Nemzeti Autósport Szövetség. A sorrenddel nem akartam semmit jelezni. Vannak területi szövetségek, verseny sorozatok rendezői, rengeteg egyesület. Tényleg jó lenne, ha mindenki… és nem is mondom tovább, mert erre mondják, hogy álmodozó, meg hogy naiv, ami részben igaz is egyébként. :) Tehát én azt szeretném, hogy felejtsük el a szervezeteket, a szövetségeket, a különböző sport politikai hatalmi ágakat.

Nem tudom hogy hogyan, de egy biztos: Hogyha nekem továbbra is a sport politikával, sport diplomáciával kell foglalkoznom, ahelyett, hogy dolgozhatnék nyugodtan és hosszú távra tervezhetnék, azt untig elodázza azt az álmot, most még álom, amit valaha a Vigyorival, egy két öreg, vén róka rally túrással, hajdanán ott Palástyán egy gyönyörű szép mezőn, holdfényes éjszakán kitaláltunk. Azt hiszem, hogy aki bele lát az autó sportba, az tudja mit akartam ezzel mondani. Hogy egyértelművé tegyük, az MNASZ akar-e utánpótlást, és neki sportszakmai szempontból megfelel-e, amit én csinálok, és úgy érzi, hogy ezt lehet olyan irányba fejleszteni, és úgy érzi, hogy én erre hajlandó vagyok, akkor üljünk már le sportszakmai dolgokról vitázni, és valakit, akinek jogában áll szintén a szövetségektől és mindentől függetlenül, a jóisten valakit oda küldhetne hozzám, és mondhatná, hogy „Na Mészáros Iván! Nekem megvan az a sportpolitikai és szakmai hatalmam, hogy ez a dolog működhessen.” Ez lehet egy jogász, lehet egy államférfi, lehet egy szövetségi, sportszövetségi szakember, egy elnök. Nekem teljesen mindegy. Mondhassa azt, hogy „Itt van! Kössünk üzletet!”. ezért meg ezért, tömegbázis, stb. biztosítom azt, hogy te dolgozhassál. És engem, akár hiszitek, akár nem, nem érdekel, hogy mit tud belőle kihozni. Csak dolgozhassak. Jelen pillanatban, február közepén dönt a MNASZ intéző bizottsága...

Hamarosan jön a folytatás ...


>>>>>>>> Változás a 2003-as RTE versenynaptárban
>>>>>>>> RTE 2003-as versenyszabályzat
>>>>>>>> MNASZ Túra bajnokság 2003.
>>>>>>>> RTE 2003-as versenyszabályzat
>>>>>>>> Két túrabajnokság ?
>>>>>>>> RTE 2003-as versenynaptár
>>>>>>>> 2003-as RTE nevezői körlevele.
>>>>>>>> 2003. évi MNASZ TÚRABAJNOKSÁG
>>>>>>>> RTE




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek